субота, 3 грудня 2016 р.

Урок літературного читання: Книга не пряник, а дітей до себе манить. Лідія Повх «У бібліотеці»

Урок літературного читання: Книга не пряник, а дітей до себе манить.
Лідія Повх «У бібліотеці»
Мета уроку:  вдосконалювати навички свідомого, виразного читання; активізувати читацьку пам’ять дітей; навчати слухати, відтворювати прочитане; розвивати увагу, спостережливість, монологічне та діалогічне мовлення, пошукові та акторські здібності; виховувати любов до книг, бібліотеки.
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстрації, «соляні мішечки», відеоматеріали, картки з прислів’ями.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок-телепередача
Хід уроку
1.     Організація класу до уроку
1.1.          Привітання з учнями
Доброго ранку!
Доброго ранку,
Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Тупають ніжки,
Працюють голівки
Та сяють усмішки.
Доброго ранку!
Доброго дня!
Бажаєте ви, бажаю вам я!
Продзвенів  уже  дзвінок
Починається  урок.
Він  незвичний  і  цікавий -
Гостей  багато  завітало.
Повернемось  обличчям  до  гостей
І  лагідно  промовим:
«Добрий  день»!
1.2.          Створення сприятливого психологічного комфорту
-         Візьмемось за ручки і подаруємо одне одному тепло своїх долоньок:
Тепло своїх долоньок я друзям віддаю,
Урок новий, цікавий – я з радістю почну!
-         Сідайте!
1.3.          Створення проблемної ситуації
-         Для того щоб дізнатися чим ми на уроці літературного читання будемо користуватися, відгадайте загадку:
Що  за  диво-дивина,
У  нас  вдома  розмовля
Дивились  по  ньому
Казки,  гарні  мультики -
Все  розкаже  про  погоду
Спорт  чи  бізнес,  чи  негоду.
(телевізор)
-         Молодці! Тож на сьогоднішньому уроці ми будемо як ведучими так гостями різних телевізійних програм на каналі  «3 клас».
Сьогодні
на каналі «3 клас»
1.                             Програма «Читацький букет».
2.                             Інформаційні новини.
3.                             Прогноз погоди.
4.                             Телепередача «Розгадай прислів’я»
5.                             Реклама «Ураїно – ми твоя надія»
6.                             Телепередача «Читанкова»
7.                             Реклама «Сміх – це життя»
8.                              ТСН  - підсумки роботи.
-         Тож вмикаймо телевізори та не переключаєм!
-         Гарного всім перегляду!
2.     Актуалізація опорних знань учнів
2.1.          Дихальні вправи
Програма «Читацький букет»
-         Доброго дня всім! Мене звуть Оксана Ямніцька – ведуча програми «Читацький букет»
-         Пропонуємо Вам прямий ефір з Селятинської школи, де діти будуть виконувати різноманітні вправи для чіткого та правильного читання, адже кожен з них мріє стати актором!
Вправа 1. Задми свічки”. Уявіть, що перед вами іменинний торт. На ньому багато маленьких свічок. Секундний видих. Зробіть глибокий вдих і постарайтесь задути якомога більше свічок, роблячи при цьому максимальну кількість коротких видихів (за кількістю свічок).     
Вправа 2. „Сніговик”. Ліпимо сніговика, а потім гріємо руки, дихаючи на них.
Вправа 3. „Вогнище”. Уявіть, що потрібно роздути вогнище, що згасає. Для цього діти сідають навпочіпки навколо «вогнища» і дмухають. (Секундний видих. Набрати повітря через ніс, повільно видихати ротом, надуваючи щоки).
Вправа 4. „Святкові кульки”. До свята потрібно підготувати повітряні кульки. Секундний видих. Надуємо кулі. Робимо глибокий вдих через ніс і плавно видихаємо повітря через рот, надуваючи щоки.
2.2.          Артикуляційні вправи
2.2.1.   Вправи язичка
Під відеозапис «Пісня язичка»
2.2.2.   Робота над чистомовкою
-         Ну а зараз попрацюємо над чистомовкою. Як ви вважаєте, навіщо ми з вами читаємо чистомовки?
-         Так, молодці.
На – на – на – рідна сторона.
 Ай – ай – ай – наш рідненький край.
 Жу – жу – жу – землю бережу.          
 Ба – ба – ба – золоті хліба.
 Ті – ті – ті – руки золоті.
2.2.3.   Робота над скоромовкою
Великі мурахи грали у шахи,
А маленькі мурашки – у шашки.
             
2.3.          Гра «Утвори слово»

- Молодці, ну а зараз на нас чекає цікава гра.
— Першого разу прочитайте слова швидко, другого — швидко читайте лише перший склад кожного слова та утворюйте нове слово.
- Берег, ремесло, гиря, нянька. (Берегиня)
- Десять, решето, вода. (Дерево)
- Гаї, зелені, табір. (Газета)
- Диня, тисяча, насип. (Дитина)
- Батіг, ранок, банка. (Барабан)
- Магнітофон, лимон, народ. (Малина)
- Долина, роги, гараж. (Дорога)
- Маяк, широкий, наперсток. (Машина)
- Береги, редька, залізо. (Береза)
- Сокіл, роса, камінь. (Сорока)
Ведуча телепередачі:
ДЯКУЄМО ЗА УВАГУ! До наступної зустрічі в програмі «Читацький букет» завтра  о 9.00.

2.5. Перевірка домашнього завдання
В ефірі «Інформаційні новини», і я її ведуча Євгенія Маршавка.
Учням 3 класу 5 листопада запропонували створити проект «Бібліотека – затишний дім, для зустрічі читача з книгою». Наші інформаційні новини, присвячені саме захисту пошукової роботи. І з нами на зв’язку наш постійний кореспондент Ольга Романівна!
Вчитель:
-         Доброго дня, Євгеніє! З вами на зв’язку інтерв'ю  з Селятинської школи….
1)    Скажіть будь ласка, що таке бібліотека? (Анастасія)
Бібліотека  або книгозбі́рня (грец. βιβλιον — книжка і θηκη — сховище, скриня) — культурно-освітній заклад, що здійснює збирання друкованих і рукописних матеріалів, проводить їх опрацювання і відображення у каталогах, організовує відповідне їх зберігання, збереження і обслуговування ними читачів.
2) А що ви скажете ще про бібліотеку? (Артем)
Традиційне значення слова бібліотека - колекція книг або приміщення, де зберігаються книги.
3) Що входить до складу бібліотеки? (Едік)
До складу сучасного бібліотечного будинку входять:
книгосховище;
 читальні зали;
приміщення для бібліотечного обслуговування (абонемент, каталог, виставка).
4) Що ви можете сказати про книгосховище? (Інна)
Книгосховище що має систему стелажів, спеціальний транспорт, опалення і вентиляцію. Фонди Державної бібліотеки України для дітей нараховують біля 440 тисяч примірників книг, журналів, грамзаписів, компакт-дисків, діафільмів та кінофільмів
5) Скажіть будь ласка що таке читальний зал? (Джоель)
Читальний зал - приміщення в бібліотеці або архіві, що використовується відвідувачами як місце роботи. Читальні зали мають особливе значення у бібліотеках без абонемента. Читальні зали бувають загальні та спеціалізовані.
6) Який з читальних залів є найвідомішим? (Анджела)
Одним з найвідоміших читальних залів є читальний зал Британської бібліотеки. З часу свого відкриття в 1857 році цей читальний зал став одним з визначних місць Лондона, з грудня 2000 року його можна відвідати без попереднього запису в бібліотеку.
7) Що таке абонемент? (Інна)
Абонемент  – традиційна форма бібліотечного обслуговування та бібліотечної послуги. Він є обов'язковим атрибутом будь-якої бібліотеки, функціонально спрямованим на надання користувачеві доступу до бібліотечних документів. 
8) Що ви знаєте про каталоги? (Оксана)
Книги  в бібліотеках розміщують за каталогам. Катало́г (рос. каталог, англ. catalogue, нім. Katalog m) — список, перелік книжок, карт, рукописів, картин тощо, складений у певному порядку, щоб полегшити їхній пошук. Розрізняють алфавітний та систематичний каталоги.
9) Чи користуються читачі електронним каталогом? (Ігор)
В багатьох сучасних бібліотеках для зручності та швидкості пошуку потрібної літератури  ведеться електронний каталог
10) Що ви знаєте про рідкісні книги? (Саша)
    Унікальним є фонд рідкісної книги. В Державній бібліотеці України для дітей  зосереджено більше 17 тисяч одиниць зберігання старовинних та рідкісних книг і періодичних видань для дітей.
11) Коли вперше з'явилися виставки книг? (Кароліна)
Виставки книг з’явились ще в середині ХІХ століття. Виставки документів завжди були найбільш розповсюдженою формою популяризації літератури.
12) Що ви знаєте про бібліотеку Конгресу США? (Євгенія)
Засновано у 1800 році в Вашингтоні. Містить близько 32 млн. книжок в каталозі та 61 млн. манускриптів. Тут зберігається Біблія Гуттенберга та Декларація про Незалежність. Є найбільшим сховищем рідкісних видань в Північній Америці. Тут зберігається безліч репродукцій, документів Конгресу, періодичних видань. Доступ мають члени Конгресу.
13) Скажіть декілька слів про Британську бібліотеку. (Яна)
Національну бібліотеку Британського королівства було засновано у 1973 році. У сховищах перебуває більше ніж 150 млн. різноманітних видань всіма відомими писемними мовами та у всіх форматах.
14) Що ви знаєте про бібліотеку міста Нью-Йорка? (Роман)
Бібліотеку засновано у 1895 році в Нью-Йорку. Є однією з найбільших публічних бібліотек США. На 2007 рік тільки у наукових фондах бібліотеки зберігалось близько 44 млн. примірників книг, аудіо/відеозаписів, преси. З них 16 млн. книг. Загалом у системі бібліотечних фондів зберігається 50 млн. екземплярів літератури, документів, репродукцій, відео/аудіо записів.
15) Розкажіть нам про бібліотеку Гарвардського університету. (Радіон)
Бібліотеку було засновано 1632 року Джоном Гарвардом і тоді в ній нараховувалось 400 книжок. Зараз вона об’єднує 90 академічних бібліотек з більш ніж 15 млн. примірниками,  і є найбільшою академічною бібліотекою в світі.
16) Що ви можете сказати про книгу? (Анна)
Книга - це могутня зброя. Розумна, натхненна. Книга нерідко вирішує долю людини. (В. О. Сухомлинський)

(ЗАХИСТ ПРОЕКТУ)
Вчитель:
-         Отже, учні дійсно активно захищали свій проект, та колективно створили книгу! Дякую за увагу! Євгеніє…
-Інформаційні новини дійшли до завершення. А на кінець прогноз погоди.
СИНОПТИК
-         Сьогодні вранці та вдень простежується чудовий настрій у глядачів та гостей.
-         Хто засумував, поміхніться
Та телевізор активно дивіться!
Канали не перемикайте,
За технічні незручності вибачайте.
(стук у двері) БІБЛІОТЕКАР
-         Добрий день, мої любі! Ви уявляєте, сиджу в інтернеті переписуюсь з подругами,  думаю включу телеканал «3 клас» в онлайні. Чесно кажучи завмерла на місці від побаченого і почутого! То ви давали інтерв’ю про бібліотеку?
-         (МИ)
-         Молодці, а ви мене впізнали?
-         Як мене звуть?
-         (Марія Петрівна)
-         Можна я залишусь для перегляду наступних телепередач?
-         (так)
3.     Вивчення нового матеріалу
3.1.          Створення проблемної ситуації (РОБОТА НАД ПРИСЛІВЯМ)
Програма «Розгадай прислів'я
-         Доброго дня всім! Мене звуть Інна Петеляк, ведуча телепередачі «Розгадай прислів'я». На екранах бачите прислів'я, які потрібно розгадати. Вам дається 3 хвилини на роздуми. Хто впевнений в своїх відповіддях, телефонуйте за номером, який бачите на екранах.
-         Отже, дітки, візьмемо участь в розіграші приза? (так)
-         Тож кожній групі подано по прислів'ю, коли доповнимо, то зателефонуємо.
-          
Нема розумного сусіда, ... все знати.
Одна книга... а розумом.
Книгу читають не очима, ... а дітей до себе манить.
Книга — не пряник, ... на крилах політав.
Книгу прочитав, ... з книгою поговори.
Книгу читати, ... тисячі людей навчає.
-         Отже, перший телефонний дзвінок із Селятинської школи.
-         Доброго дня! Слухаю ваші прислів'я!
-         МОЛОДЦІ, жодної помилки!
Скажіть будь ласка мені ще відповіді на декілька запитань!
1)    Хто є нашим помічником і провідником у чарівному світі книг?
2)    Звичайно ж — це бібліотекар.
3)    Як звати нашого шкільного бібліотекаря?
4)    Чи доводилося вам звертатися до бібліотекаря?
5)     Яку допомогу вам було надано?
ВІТАЮ, ВИ СТАЛИ ПЕРЕМОЖЦЯМИ, І ОТРИМУЄТЕ СУПЕР_ПРИЗ!
-         Сьогодні ви на уроці будете читати вірш Лідії Повх «У бібліотеці».
- Дякую за увагу, до побачення!
РЕКЛАМА НА КАНАЛІ «3 клас»
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (під відеозапис «Україна»)
3.2. Повідомлення теми уроку
- Бачите який чудовий ми отримали подарунок! Тож на сьогоднішньому уроці ми  будемо працювати над віршем «У бібліотеці», і далі продовжимо участь в різноманітних програма.
3.2. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання вірша Лідії Повх «У бібліотеці» (с. 38–39)
ТЕЛЕПЕРЕДАЧА «Читанкова»
- Доброго дня всім, мене звуть Анджела Гурдіш. Я ведуча телепередачі «Читанкова». Надзвичайно люблю як дітки читають гарно, виразно, а головне – вдумливо! Гостями нашої студії є учні 3 класу, які продемонструють нам те, як вони люблять читати цікаві вірші. Канал не переключати!

3.2.1. Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання вірша учнями
— Хто є головною героїнею вірша?
3.2.2. Словникова робота
Ну а зараз попрацюємо над словами.
Читання стовпчиків слів луною
Казка                     в Інтернеті                      зазвичай
Задач                    улюблений                       вмовкла
дячка                     велосипеди                     згодиться
сценку                   енциклопедію                 летючий

— Доберіть відповідні слова до поданих тлумачень.
- Служитель православної церкви, що допомагає священику під час богослужіння; псаломщик. (Дяк)
- Науковий довідник, що об’єднує найістотніші відомості з усіх галузей знань чи якої-небудь однієї галузі, розміщених в алфавітному або тематичному порядку. (Енциклопедія)
- Напівавтоматична дво- і триколісна машина, що рухається силою їздця, який натискує ногами на педалі. (Велосипед)
3.2.3.  Повторне читання вірша «ланцюжком», «сніжком»
3.2.4. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
— Як звали бібліотекаря?
— Якою ви уявляєте Марію Петрівну?
— Як вона ставиться до юних читачів?
— Які книги цікавили дітей? Дайте відповідь словами вірша.
— Чим зацікавився найменший читач?
— Які слова у вірші повторюються?
3.2.5.Робота за ілюстрацією
— Розгляньте малюнки. Хто на них зображений?
— Знайдіть і зачитайте рядки вірша, які проілюстрував художник.
- Молодці, чудово читаєте!
- ну а зараз у гру зіграєте!
Риму уважно шукайте,
Знання здобувайте!
3.2.6. Гра «Добери риму»
Задач — ... хоч плач!
Гарячі — ... задачі.
Клас — ... Тарас.
В кутку — ... яку?
Журнали — ... надрукували.
Не гає — ... шукає.
Вмовкла — ... мокра.
Зазвичай — ... чай.
-         Молодці!

«МИ – АКТОРИ»
3.2.6.   Гра «Актори»
-         Ну а зараз ми спробуємо себе відчути справжніми акторами, розіграємо вірш «У бібліотеці»
-         Читання вірша за особами.
-         Дякуємо, що взяли участь у телепередачі! До наступної зустрічі, мої читайлики!
-          
-         Реклама «Сміх – це життя»
-         РЕКЛАМА
-         Здоровий сміх – продовжує життя!
-         Тож смійтеся на здоров'я!
-         Павло Глазовий
-         Книгозбірня
-          В тебе в хаті, Марку,
-         Ціла купа книг!
-         Чом ти досі шафи
-         Не придбав для них?
-         - Де ж її дістанеш?
-         - Марко запитав:
-         - Там же, де і книги
-         Ти свої дістав.
-         - Марко глянув косо:
-         - В тебе розум є?
-         Хто ж в бібліотеці
-         Шафи видає?

4.                Підсумок уроку
ТСН – ПІДСУМКИ РОБОТИ, і я її ведуча Анастасія Пінчук.
- Отже, сьогодні в 3 класі був відкритий урок!
Присутні гості уроку уважно слідкували за роботою класу.
Учні активно захищали пошукову роботу та працювали над різними видами завдань, читали, танцювали. Ну і з нами на зв’язку кореспондент каналу «3 клас» Ольга Романівна.
4.2. Підсумкова бесіда
— Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
— Що вдалося зробити найкраще?
4.3.          Оцінювання учнів
4.4.          Домашнє завдання
Робота в групах
Підготувати за прочитаним віршем сценку «У шкільній бібліотеці» (с. 39).
4.5.          Прощання з класом
-         От і дійшов до завершення наш урок, який був присвячений найбільшому багатству – книгам, бібліотеці…
В нашу студію надійшло смс привітання:
Дякуємо всім присутнім, що завітали до нашого класу. Поставте пісню в подарунок «Іду в бібліотеку».
І на останок «ПІСНЯ в подарунок»
На тихій вулиці затишній,
Каштани височіють пишні,
Оберігаючи від спеки
Коли іду в бібліотеку.
О мудрий світе книг, до тебе знав ідуть
Стежки второвані віками.
Біля твоїх полиць, мене чекає друг
Між лицарями і чарівниками.
Знання, захоплення, розраду
Розвагу класну чи пораду,
Я до душі собі шукаю
Коли дорогу прокладаю.
У мідрім світі книг, який мене ведуть,
Стежки второвані віками.
Біля його полиць, мене чекає друг,
Між лицарями і чарівниками.
Якими б мудрими ми стали
Якби всі книги прочитали,
У книгозбірні й інтернеті,
У дома і на всій планеті.
Промчать святі роки, я повернусь сюди,
Зійду на танок з малюками.
Книжковий світ для всіх, а в ній живуть дива,
Із лицарями і чарівниками.
Для всіх відкритий світ, де нас чекає друг,
Із лицарями і чарівниками!                                                  

Наша створена книга-проект стане подарунком для нашої шкільної бібліотеки, в кінці якої знаходиться фото галерея чудових моментів із неї та приємних слів, що присвятили учні бібліотекарю, за її труд!

Немає коментарів:

Дописати коментар