План
1. Створення
сприятливого психологічного комфорту
Рефлексія «Посади метелика на
квітку»
2. Вступна
частина.
3. Види
творчої роботи над задачею на уроках математики в початковій школі
4. Етапи
творчої роботи над розв’язаною математичною задачею (з досвіду роботи вчителя
Л. Ю. Українцевої)
5. Методичні
рекомендації щодо організації творчої роботи над розв’язуванням задач в
початковому курсі математики
6. Практична
частина
6.1.
Складання
виховної бесіди до задачі.
6.2.
Складання
виховної мети до задачі.
6.3.
Складання
задачі за скороченим записом.
6.4.
Складання
задачі за виразом.
7. Підсумки
Шановні вчителі та всі присутні, дозвольте доповісти про
результати роботи над проблемою (СЛАЙД 1) – Творча робота над задачами на уроках математики в початковій школі.
Зниження в Україні рівня математичної освіти в останні роки
наводить на думку, що вчителі поряд із соціальними проблемами мають труднощі ще
й професійного характеру: недостатню методичну підготовку для роботи у школі,
незнання психології сприйняття математичного матеріалу молодшими школярами. Навчання розв’язувати задачі є чи не найважчим на уроках математики. Тому
дана проблема є актуальною, потребує вивчення й дослідження.
Відповідно до нового Державного стандарту початкової
загальної освіти від 20 квітня 2011 року, в освітній галузі «Математика» , введена нова змістова лінія «Сюжетні задачі», якій відведена особливо
значуща роль. Математичні задачі виступають важливим засобом ілюстрації і
конкретизації навчального матеріалу; розвитку пізнавальних процесів, оволодіння
прийомами розумової діяльності; виховання вольових якостей, естетичних
почуттів; розвитку вміння будувати судження, робити висновки; формування в
учнів мотивації їхньої навчальної діяльності, інтересу та здатності до цієї
діяльності. Математичні задачі, особливо практично зорієнтовані, забезпечують
зв’язок математики із реальним життям дитини, сферою, яка подає різноманітні
життєві ситуації для виявлення учнем своєї компетентності. Уміння розв’язувати
задачі є показником навченості й научуваності, здатності до самостійної
навчальної діяльності.
Метою
змістової лінії є формування в
учнів загального уміння працювати із задачею, умінь розв’язувати задачі певних
видів.
Дана проблема розглядалася в
працях психологів і методистів (СЛАЙД 2) Г.А. Балла, М.А. Бантової, Г.П.
Бевза, М.В. Богдановича, Ю.М.Колягіна, Л.М. Фрідмана та інших науковців, в
дослідженнях яких розкрито сутність поняття «задача», «математична задача», визначено зміст її
компонентів.
Щодо творчої роботи над задачами,
то значну увагу даній проблемі приділяють науковці: С.О. Скворцова, М.О.
Бантова, Г.П, Г.П. Лишенко, І.В. Белаш, виокремлюючи при цьому види творчої роботи над задачами.
Дана проблема залишається
актуальною і в практичній діяльності вчителів початкової школи. Про це свідчать
їхні доробки представлені в педагогічній пресі, та матеріалах передового
педагогічного досвіду районних відділів освіти (зокрема вивчений досвід
вчителя Чернівецької ЗОШ №22 Українцевої Л.Є, також вчителя Волинського НВК №4
– Положевець Т.М) .
Не дивлячись на актуальність,
значну увагу до проблеми творчої роботи над задачами залишаються не
вирішеними та дискусійними ряд аспектів
проблеми, що і зумовило вибір даної проблеми «Творча робота над задачами на уроках математики в початковій школі».
(СЛАЙД 3) Мета – дослідити теорію і методику
організації творчої роботи над задачами при вивченні математики в початковій
школі.
Досягнення мети дослідження зумовило необхідність
вирішення таких задач:
1.
охарактеризувати задачу як
складову змісту початкового курсу математики, висвітлити підходи до її
класифікації;
2.
розкрити сутність процесу
розв’язування задач, описати його основні етапи;
3.
обгрунтувати специфіку
творчої роботи як етапу в системі розв’язування математичних задач,
проаналізувати її види;
4.
виявити рівень готовності
сучасного вчителя до організації творчої роботи над задачею та розробити
методичні рекомендації щодо ефективного її застосування на уроках математики в
практиці початкової школи.
(СЛАЙД 4) Об’єкт дослідження
– робота над задачами в початковому курсі математики.
Предмет дослідження – творча робота як етап в
системі розв’язування задач на уроках математики в початковій школі.
(СЛАЙД
5)
Перш за все необхідно було
проаналізувати «ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОБОТИ
НАД ЗАДАЧАМИ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ
МАТЕМАТИКИ В ШКОЛІ ПЕРШОГО СТУПЕНЯ», при чому розкрито сутність поняття
«математична задача», проаналізовано різні підходи до класифікації задач в
початковому курсі математики, визначено
структру та етапи роботи над задачею.
(СЛАЙД 6)
Узагальнюючи підходи до визначення
сутності ключового поняття під терміном «математична
задача» в дослідженні розуміємо, що це будь яка вимога обчислити, перетворити,
побудувати, довести або дослідити що-небудь, що стосується кількісних відношень
і просторових форм, створених людським розумом на основі знань про навколишній
світ.
Задачі є окремим компонентом змісту
початкового курсу математики, завдання
якого визначені змістовою лінією «Сюжетні задачі» освітньої галузі
«Математика». Разом з тим вони є дидактичним засобом навчання, виховання і
розвитку школярів.
(СЛАЙД 7)
Серед численних математичних задач виділяють задачі, які називають
по-різному: арифметичні, текстові, сюжетні. Всі вони характеризуються так:
1)
Задачі,
сформульовані на природній мові (тому їх називають текстовими);
2)
Задачі,
в яких описується кількісний бік якихось явищ, подій (тому вони називаються
сюжетними);
3)
Задачі,
що спрямовуються на визначення шуканого значення деякої величини (арифметичні,
обчислювальні).
Таким чином, усі ці терміни розкривають одне і те саме
поняття.
(СЛАЙД 8)
Розв’язування задачі
є складним процесом розумової діяльності людини, який спрямований на
перетворення об’єкта, що описаний у змісті задачі, на вирішення суперечності
між умовою та вимогою задачі, в якому більшість науковців виокремлюють ряд етапів :
1. Ознайомлення з
задачею. Аналіз змісту задачі.
2. Пошук розв’язування задачі. (анал, синт)
3. Розв’язування задачі.
4. Робота над задачею після її розв’язання.
Кожен з яких має свою специфіку .
Про те, найбільш суперечливим, та
недостатньо розробленим є етап творчої роботами над задачею.
З метою зясування стану організвції
творчої роботи над задачами на уроках математики в практиці сучасної початкової
школи нами проведено констатувальне дослідження, в якому взяли участь 13
учителів початкових класів ЗОШ №27 м. Чернівці.
(СЛАЙД
9) Проаналізувавши результати
анкетування вчителів щодо організації творчої роботи над задачами, можна зробити
такі висновки:
значна частина
вчителів (38%) початкової школи взагалі не проводять етап творчої роботи над
задачею, оскільки це займає значну частину часу на уроці математики.
43% вчителів
частково здійснюють даний етап викоритовуючи знайомі їм види творчої роботи над
задачею, та ті, які зазначені у підручнику. Вони також вказують на необхідність
висвітлення даної проблеми у періодичній пресі.
11% вчителів
сучасної початкової школи не достатньо обізнані щодо даної проблеми, про те, знаючи певні види творчої
роботи над задачею, їх цікавить власне методика організації даної роботи над
задачею. Вчителів даної групи цікавлять
дидактико-методичні аспекти творчої роботи над задачами в початковому курсі
математики.
(СЛАЙД
10) Тому при опрацюванні «МЕТОДИЧНОЇ
СИСТЕМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ТВОРЧОЇ РОБОТИ У ПРОЦЕСІ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ЗАДАЧ В
ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ», мною узагальнено класифікацію творчої роботи над
задачами, детально описано досвід вчителів практиків, які займалися даною
проблемою та розроблено методичні рекомендації для вчителів щодо організації
творчої роботи над задачами.
(СЛАЙД
11) На основі аналізу сучасної методичної літератури у роботі представлена
узагальнена класифікація видів творчої роботи над задачею, яка пропонується
вашій увазі на слайді.
Як видно, сучасній науці відомо близько
30 різновидів творчої роботи, однак за результатами дослідження констатуємо (СЛАЙД 12), що в практиці роботи сучасного вчителя
використовується близько 5 (тобто шоста частина).
Тому нами запропоновано методичні
рекомендації вчителям, щодо ефективності організації творчої роботи над
задачами.
Результати
дослідження представлено в 2 публікаціях: 1 стаття
у Віснику ЧНУ ім. Юрія Федьковича та тези
у збірнику матеріалів студенської конференції.
Отож, узагальнюючи вище сказане, ми
вважаємо, що творча робота над задачею – один з основних етапів роботи над
задачею, від якого сучасному вчителю не варто відмовлятись. Він вимагає від
вчителів оперування основними видами творчої роботи, а також володінні
методикою її організації.
ДЯКУЮ
ЗА УВАГУ! (СЛАЙД13)
Цікаві ідеї
ВідповістиВидалитиде можна взяти слайди????
ВідповістиВидалити