субота, 3 грудня 2016 р.

ВИХОВНИЙ ЗАХІД «Я ЛЮБЛЮ БУКОВИНУ!»

                                                ВИХОВНИЙ ЗАХІД
                                    «Я ЛЮБЛЮ БУКОВИНУ!»
Мета: узагальнити та системати­зувати знання учнів про рідний край, збагачувати знання дітей історичним та духовним спадком минулих по­колінь, визначити команду кращих знавців звичаїв і традицій рідного краю, розвивати мовлення, ду­ховність дітей, пізнавальні інтереси, виховувати національну свідомість та самосвідомість, пат­ріотичні почуття, пова­гу до людей, гордість за славних земляків, прилучати до традицій, обрядів, відроджувати духовну спадщину своїх предків.
Обладнання: со­няшники, маки, вишиті рушники, дерев'яні виро­би, калина, барвінок, макет поросяти, віз, пле­тена огорожа з глечика­ми, назви конкурсів, квіти (едельвейс та чер­вона рута).
                                                       ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Вступне слово вчителя.
Сценка «Діти України»
Дзвінок
Хто ти, хлопчику маленький?
- Син я України неньки!
Українцем я зовуся,
Тою назвою горджуся!
А по чім тебе впізнаю?
            - По вкраїнському звичаю,
            в мене вдача щира й сміла,
            і відвага духа й тіла.
            І душа моя здорова…
А скажіть де край наш рідний?
- Там, де неба круг погідний,
Там де сонце сяє ясне
На вкраїнські діти красні.
Де лани, степи безкраї,
Орел буйний літає.
Де Карпат вершки високі
Де високії могили,
Де в них голови вложили
мої предки в лютім бою,
За Вкраїну нову свою.
Анджелко, як поможеш свому люду?
             Пильно вчитися я буду
            щоб свої – мене любили,
            а чужі щоби цінили,
            щоб про мій народ питали
            Україну шанували.
            Чи у праці, чи в забаві
            все послужу рідній справі.
-         Ні маєтку, а ні труду
Жалувати я не буду.
Щоб народеві Вкраїни
Помогти стати з руїни.
Все зумію перенести
для Вкраїни слави й честі.
Господа буду благати,
щоб нам дав добра діждати.
То хай знає кожна дитина,
Україна у нас – єдина.
Дзвінок
- Цікавий урок!
- Так, і щоб хто не говорив наша земля – найкраща.
- А дівчатка у нас найкрасивіші…
- А як співають…
(Пісня «Розкажу про Україну»)

- Доброго дня! Я рада віта­ти вас у чудовому буко­винському селі Селятин у стінах нашої рідної шко­ли (зву­чать звуки трембіти).
2. Оголошення теми.
Запрошуємо вас на інтелектуально-розважальне шоу «Я люблю Буковину!»
- З давніх-давен в Україні панувала говірка: Якщо б Господь Бог захотів би взяти відпустку і провести її на землі, то він неодмінно би провів її на Буковині.
3. Основна частина.
3.1.  Читання вірша напам'ять (під звуки трембіти).
                                  Буковино дорога,
                                  Моя щира, рідна ненько!
                                  Лиш для тебе я жию,
                                  Лиш для тебе б'є серденько!
                                  Все на світі ти мені,
                                  Батько, матір і родина!
                                  На сім світі Божий рай,
                                  Де край милий, Буковина.
3.2. Проза про Буковину( розповіді дітей ).
-  Чернівецьку область називають зеленою гілкою України, одним з її найкращих куточків. Буковина - це зем­ля сизих буків.
-  Буковина - це рідний край, наша земля з багатовіковою історією, ма­льовничою природою, чарівною піснею і мудрими талановитими людьми.
- Буковина ... Зелене намисто Ук­раїни. Здається, ніде немає більш розлогих рівнин, зелених гір, як тут, нема більш милих, майстровитіших людей.
3.3. Представлення команд.
- В інтелектуально-розважальному шоу «Я люблю Буковину!» беруть участь дві команди «Червона рута» та «Едельвейс». Запрошуємо команди зайняти свої місця, (під музику вихо­дять).
- Послухаємо привітання команди «Червона рута».
                            Червону руту
                            не шукай вечорами.
                            Буковина-єдина
                            На ввесь світ одна
                            Бо ми вродливі,
                            Селятинці красиві
                            І команда в нас супер,
                            Просто клас.
-  Привітання команди «Едель­вейс».
                            Едельвейс, едельвейс
                            Ти ростеш високо в горах
                            Едельвейс, едельвейс
                            Можем щастя тут знайти
                            Едельвейс, едельвейс
                            Допоможеш нам зіграти
                            Едельвейс, едельвейс
                            Хочем ми перемогти.
- Знайомство з учасниками ко­манд (по 2-3 речення кожен розпові­дає про себе).
- Слово болільникам.
Вболівальники «Червоної рути»
                              Ми боліємо за вас.
                              Ви - найкращі є у нас!
 Вболівальники «Едельвейсу»
                              Едельвейс - команда кращих
                              Не віддасть перемогу нізащо!
- Представлення журі. Оцінювати сьогоднішню гру буде шановне журі:
3.4. Бліц-турнір «Червоній руті».
1.  Чому Чернівецька область на­зивається ніжною назвою Буковина? (Край багатий на букові ліси).
2.  Продовжити речення: До скла­ду України входить: (24 обл./АР Крим).
3.  Яке місто є обласним центром Чернівецької області? (Чернівці).
4.  Як називається річка, що про­тікає повз наше село? (Сучава).
5. Скільки років селу Селятин? (перша письмова згадка про с. Селятин була в 1492р., тому селу 523 роки)
6.  Чи правдиве твердження: Чер­нівецька область є найменшою з усіх областей України? (Так).
7.  Назва українського поета, уро­дженця смт Путила (Юрій Федькович).
8.  Чому Чернівецька область на­зивається багатонаціональною, (про­живають: українці, румуни, молдова­ни, росіяни, євреї, поляки і ще 63 на­ціональності).
9.  Які області є сусідами Черніве­цької області? (Іва­но-Франківська, Тернопільська, Хме­льницька, Вінниць­ка).
10. Назвіть най­більші ріки Чер­нівецької області (Дністер, Прут, Че­ремош, Сірет).
11. Який фестиваль проводиться в смт Путила в останню неділю травня? (полонинська ватра)
12.  Яка відс­тань з Путили до Чернівців? (120км).
13. Де в області проводиться добу­вання нафти? (Біля с. Лопушна Виж-ницького району).
14.  Яка ріка в області має най­більшу швидкість течії? (Черемош).
15. Де бере початок ріка Прут? (В Українських Карпатах, з-під гори Го­верли).
«Едельвейсу».
1.  Звідки пішла назва с. Селятин? (село обгороджене тином)
2.  Скільки районів у Чернівецькій області? (11).
3.  На берегах якої річки побудо­вані Чернівці? (Прут).
4.  Скільки років м. Чернівцям? (У 2008 році 600р. тепер 607р).
5.  Його називають буковинським соловієм. (Ю. Федьковича).
6.  Назвіть доктора фізико-математичних наук, уродженця с. Селятин (Ангельський Олег Вячеславович)
7.  Чи правдиве твердження: Чер­нівецька область густонаселена. По густоті населення область займає 6 місце в Україні. (Ні, 5 місце).
8.  З якими державами межує Чер­нівецька область? (З Румунією і з Мол­довою).
9.  Де розміщена Чернівецька об­ласть у межах України? (На півден­ному заході).
10.  Яка річка найбільша в об­ласті? (Дністер).
11.  Яку іншу назву має квітка едельвейс. (Шовкова косиця).
12.    Звідки походить назва м.Чернівці? (Фортеці Черн, розводи­ли і продавали чорних овець, місто виглядало чорним через укріплення з дуба та землі - Черноград).
13.  Яка відстань з Чернівців до Києва? (600 км.).
14. Куди впадає річка Прут? (У Ду­най).
15.  Який район області найбіль­ший і за площею і за кількістю насе­лення (Сторожинецький).
Підсумок. Звучить пісня «Край, мій рідний край». Слово журі.
3.5. Поясни значення діалектів.
-  Діалект - місцевий різновид мови, говір, говірка.
«Червона рута»     «Едельвейс»                          
Гезди                                Гендо
Сподні                              Здибала
Пантруйте                        Вереня
Уздрів                              Жмакати
Файно                               Вуйна
Підсумок. Діалекти допомагають краще дізнатися про традиції, зви­чаї, обряди, побут. Наше завдання -знати, вивчати місцеву говірку. Бо це мова наших предків, їхнього стилю життя. Однак, слід пам'ятати, що ми повинні розмовляти літературною українською мовою. Бо літературна мова буде доти жити, поки буде жи­витися живлющими соками діа­лектів.
Слово журі.
3.6. Хто це? Що це?
- Буковина багата творчими талан­тами та історичними пам'ятками. А будівлі, повз які ми проходимо щод­ня, неможливо не впізнати.
«Червона рута»
Л. Каденюк
Ані Лорак
Хотинська фортеця
Чернівецький університет
Будинок культури с. Селятин
«Едельвейс»
Н. Яремчук
Аліна Гросу
Аннина гора
Чернівецький драмтеатр
Дитячий садок с. Селятин
Підсумок. Дуже приємно, що ви знаєте видатних особистостей нашо­го краю, визначні історико-культурні пам'ятки. Я впевнена, що серед вас є дітки, які в майбутньому прослав­лять нашу Буковину своїми таланта­ми.
                          Вірш Ю. Федьковича «Рідний край».
                          Там, де я родився, там мій рідний край,
                          Слави, щастя, долі, Боже, йому дай.
                          Слави, щастя, долі, веселу годину.
                          Мир во віки вічні, мир на Буковину!
                          Там, де я родився, там мій рідний дім,
                          Слави, щастя, долі, дай там, Боже, всім!
                          А найпаче нені і вітцеві мому,
                          Мир во віки вічні, мир у ріднім дому.
- Буковинський соловей Ю. Федькович сказав пророчі слова:
                                 Я наш нарід цілим серцем люблю
                                 І душа моя віщує,
                                 Що його велика доля жде.
- Яку ж треба мати в душі і серці любов до нашого краю, до його наро­ду, щоб промовити на весь світ таке пророцтво!
Хай слова Ю. Федьковича підси­лять вашу любов до буковинської землі.
3.7. Впізнай обряд або свято.
- Любов до свого народу, до своєї землі починається із знання народ­них звичаїв, обрядів.
- В чому зберігали придане наре­ченій? (У скрині).
-Я виймаю предмети, а ви повинні сказати, з яким святом чи обрядом цей предмет у вас асоціюється.
 «Червона рута»                         «Едельвейс»
Кутя з сіном                                    Писанка
Гілочка верби                                 Обручка
Віночок                                   Кошик з яблуками і грушами
Хліб-сіль                              Ясичок з подарунком
Маска                                                  Мак
Підсумок. Ви гарно справились із цим завданням. Оскільки ви самі є свідками та учасниками народних звичаїв та обрядів.
3.8. Конкурс капітанів.
- Для кожного регіону України ха­рактерний свій національний одяг. Одяг буковинця суттєво відрізняєть­ся від одягу інших областей Украї­ни.
Завдання. Розказати капітанам про національний одяг буко­винців.
  Доповнення вчителя                                         
                                                   Жінка-буковинка.
Жінка взувала постоли. Одягала капчюри - в'язані шерстяні носки. Взимку носили холошні - вовняні штанці нижче колін. Одягала довгу сорочку, низ сорочки - підтичка, ру­кави сорочки вишиті яскравими візе­рунками. Горботка - полотно із чор­ної тканини з вертикальними сму­жечками. Кінці горботки спереду підіймалися і укладалися складка­ми або в один бік або в обидва. Підв'язували горботку вузьким тка­ним поясом - баюром, а у нашому селі замість баюру жінки носили широкий тканий чоловічий пояс -окривку, спускаючи два кінці дони­зу.
Кептар - вовняна безрукавка роз­шита шнурами, вишивкою, шкіряною аплікацією, бісером.
На шиї, жінки носили згарди, на­мисто, ґердани, на вухах когутки. На голові дівчата носили чільце, а коли виходили заміж - на голову одягали перемітку (рантух), і хустку.
Гуцулки взимку, щоб не боліла го­лова, вплітали в косу червоні вовняні нитки. Восени жінки носили сардаки червоного, чорного або білого кольо­рів і кожухи.
Шкіряна сумка називалась тобівка. Носили також ташку - полотняну або ткану сумку, тайстри - розшиті сумки.
                                                        Чоловічий одяг.
Постоли, пуркіниці - легкі лляні штани, а зимою гачі, сорочка, підпе­резана окривкою, з вишивками на рукавах і на грудях, також на комірці.
Так, як і жінки, носили кептарі, сардаки, кожухи, манти -довге паль­то з прорізаними рукавами. На голові фетровий капелюх з широки­ми крисами і прикрашений китиця­ми, пір'ями глухаря або павича, різнокольоровими шнурами, вишив­кою. Ці капелюхи називали кресані. Влітку носили солом'яні брилі, а взимку овечі шапки, які називали шєпка, носили кучму - високу шапку. Підперезувались шкіряним поясом - чересом. У чересі носили люльку, тютюн, гаманець - мошенцію і шило (протичку).
Підсумок. Шановні буковинці! На­ціональне вбрання - це не панацея моді чи якоїсь повинності. Це вияв внутрішньої культури нашої націо­нальної гідності.
3.9. Кулінарний конкурс.
- А наступний конкурс найсмачні­ший, найапетитніший. Звичайно, це... Буковина багата своїми кулінарними традиціями. У нас надзвичайно смач­на буковинська кухня.
- Завдання командам. Впізнати одну буковинську страву.
«Червона рута»
Спагетті з сиром
Пельмені
Бануш з бринзою
Голубці
Кока-кола
Пироги з сиром
«Едельвейс»
Піца
Деруни
Хот-дог
Начинка
Узвар
Плов
Підсумок. У кожній сім'ї є свої традиційні страви. Я бажаю, щоб ваше повсякденне меню було різно­манітним, смачним, апетитним.
 3.10. Вірю-не вірю.
- Чи вірите ви, що Леся Українка побувала в м. Вижниця? (Так).
-  Чи вірите ви, що в нашій школі навчався Т. Шевченко? (Ні).
- Як відомо Україна готувалася до чемпіонату Європи по футболу, що відбудбулося у 2012 р. Чи вірите ви, що на Чернівецькому стадіоні «Буковина» проходили фут­больні матчі? (Ні). (Київ, Львів, Харків, Донецьк, Дніпропетровськ).
- Чи вірите ви, що музично-драма­тичний театр ім. О. Кобилянської, що у м. Чернівці, належить до 7 чудес Буковини? (Так).
3.11. Конкурс для вболівальників.
- Хто краще станцює гуцулку.
-  Скільки учнів в нашій школі? (…).
Яка команда назве найближче число до справжнього, та отримає додатковий бал.

4.Підсумок свята. Нагородження команд.
Звучить пісня «Буковинський край».
- Дорогі діти! Пам'ятайте! Букови­на - єдина в світі. Тут твоє коріння: могили предків і чиста криниця ди­тинства, незабутній смак маминого хліба і батьківські пороги, від яких тобі стартувати у велике життя. Як велика ріка повниться мали­ми потоками, так і великий успіх Ук­раїни складається з малих успіхів її громадян.
                                        Любіть Буковину!
                                        Бережіть її, плекайте
                                        Тепло своїх долонь,
                                        І розуму, і серце -
                                        Все Буковині милій віддавайте.
- Будьте патріотом свого краю! Ви­вчайте і шануйте його історію. З лю­бові до себе, свого роду і народу, своєї землі черпайте творчу наснагу та життєву силу, без яких неможливо пе­ремагати.
Не зупиняйтесь на досягнутому. Пізнавайте красу та багатогранну душу рідного краю, бо тільки так ко­жен з нас може стати гідним буко­винцем.
Будьмо ж добрими дітьми свого буковинського народу. З гордістю носіть ім'я буковинця. Пам'ятайте слова буковинської письменниці Ольги Кобилянської: «Згадуйте предків, вивчайте минуле, щоб істо­рія не згасла і золотої нитки не згубіть». А ви, шановні гості, продов­жуйте сіяти те добре і вічне, щоб наші нащадки згадували нас із вдячністю. Любіть Буковину!
Щохвилини, щогодини, щодня все життя у своїх думках, діях і подвигах. Хай вас усіх охороняє Господь Бог. Закликаю бути безмежно відданим рідній землі, народові, державі. Здоров'я і добра вам. Хто не знає минулого, той не вартий майбутньо­го.
                                      Виростай, дитино, й пам'ятай!
                                      Буковина - то твій рідний край.
1 клас
Я україночка.
Це моя рідна земля.
Тут мої любі мама й тато.
Тут я зростаю щасливою.
Нехай у кожної дитини буде любляча сімя.
Хай небо буде завжди мирним.
Хай золотом колосяться наші поля.
Нехай серця повняться добром.
Нехай лихо оминає наш край.
Хай злагода й добро прийде в кожен дім.
Я безмежно люблю свою країну.
Я гордий тим що я українець.
Ми твоє майбутнє Україно.
Любіть свою країну, пам’ятайте її минуле, творіть щасливе сьогодні, і вірте в краще майбутнє.
(«Боже Великий, Єдиний»)








Я україночка.
Це моя рідна земля.
Тут мої любі мама й тато.
Тут я зростаю щасливою.
Нехай у кожної дитини буде любляча сімя.
Хай небо буде завжди мирним.
Хай золотом колосяться наші поля.
Нехай серця повняться добром.
Нехай лихо оминає наш край.
Хай злагода й добро прийде в кожен дім.
Я безмежно люблю свою країну.
Я гордий тим що я українець.
Ми твоє майбутнє Україно.









1 коментар: